Humbuk kolem parkoviště podnikatele Pavla Halase není náhoda. Pamatujete, jak řidiči ve Zlíně tak dlouho horovali za stání u nemocnice, až jim tam kraj za 60 milionů postavil parkovací dům pro 140 aut? Byl poloprázdný. První hodina zdarma a další za deset korun jim byla drahá. Auta se prostě stávají politickým problémem. Jsou to velké krabice, hrozně jich přibylo a jejich „uskladnění" stojí města miliony korun. Fakt, že na veřejné službě se podílí soukromý subjekt není nijak neobvyklý. Jeden z mála projektů partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) je ostatně právě parkovací dům Rychtářka v Plzni. Model je tam trochu podobný Kroměříži: dům postavil soukromý investor a městu teď podle koncesní smlouvy po 20 let poskytuje 400 míst. Za to mu bude radnice platit 19 milionů ročně. Je tu ale zásadní rozdíl: smlouva byla uzavřena před zahájením stavby a magistrát je od začátku vlastníkem domu. V Kroměříži neplatí ani jedno. Zatím. Radnice totiž připouští stavbu domu nového i koupi toho Halasova. Časy, kdy parkování zdarma bylo ve městech nezadatelné právo řidiče, každopádně končí.
Psáno pro MFDnes