MHD rozpočet města nic nestojí, tvrdí její provozovatel. A také nesmíte věřit televizi

Poslední únorový čtvrtek se opět po měsíci sešli na svém jednání zastupitelé, tedy někteří (jejich počet kolísal průběžně mezi 18-21), přičemž jedna z nich – Lea Pískovská (zvolena za VV) – měla na počátku problém s funkčností hlasovacího zařízení. „Seniorská vesnička“ se ve Vážanech prozatím stavět nebude, resp. nebudou se prodávat pozemky firmě Pavelka ČR, jelikož zastupitelé na žádost jmenované firmy odložili projednávání prodeje s tím, že bude nejprve vypracována studie dotčeného území vč. dopravního spojení. Už minulé pondělí se k prodeji vyjádřili negativně ti vážanští, kteří se zúčastnili veřejné schůze, kde se daná problematika probírala.

Z programu Regenerace městské památkové zóny přidělili zastupitelé úhrnem 720 tisíc na zídku u rohového domu na Velkém náměstí, bývalý hotel Haná, domy ve vlastnictví města na Prusinovského ulici a kostel sv. Jana Křtitele. Na dotaz zastupitele Pavla Motyčky (KDU-ČSL), zdali je běžné, že se na některou stavbu přispívá podruhé (Haná) odpověděla uvolněná předsedkyně výboru pro regeneraci MPR Blanka Šimůnková (ODS), že program je založen na tom, že oprava může být rozložena na několik etap a tím příspěvkem dáváme najevo, že nám na městské památkové zóně záleží, jelikož je to zrcadlo města.

Při schvalování návrhu dotací odstartoval předseda kontrolního výboru Karel Smíšek (KDU-ČSL) celkem komickou scénku, kdy se zeptal co znamená, že atletický klub má v návrhu dotace přiděleno 150 tisíc, přičemž dle materiálu měli zažádat pouze o 100 tisíc. Zastupitel a předseda sportovní komise Karel Holík (ČSSD) řekl, že tam bude asi chyba předal štafetu na Jaroslavu Krejčiříkovou, administrátorku grantového systému města. Ta k tomu sdělila, že dostali 150 tisíc kvůli rozhodnutí sportovní komise, jelikož je v atletickém klubu taková finanční situace. Jaroslav Adamík (KSČM) v reakci na to navrhl, aby se těch přebývajících 50 tisíc přehodilo do nerozděleného zisku než se to vyjasní, aby Krejčiříková zjistila, že v materiálu je překlep, jelikož atleti žádali 400 namísto 100 tisíc. Trochu jak od Jakuba Arbese.

Zásluhou přebytku v loňském roce si město letos nakonec nebude muset brát původně plánovaný dvaceti milionový úvěr. Dle sdělení vedoucího finančního odboru Radima Hlaváče příjmy města poprvé předčily předkrizový rok 2008, takže navýšili i odhad příjmu na letošní rok o devět milionů a za toto volební období by mělo být splaceno z dluhu města 143 milionů. Zastupitel Richard Kreml (SZ) k tomu, jak podotkl bez ironie, starostce Daniele Hebnarové (ODS) pogratuloval a otázal se zdali tedy radní mají v plánu v návaznosti na usnesení finančního výboru odložit vyhlášku o zákazu hazardu o rok na rok 2016. Ta sdělila, že rada tuto problematiku zatím neotevřela a že by na to ani nemuselo dojít. (Z hazardu loni připlulo městu 16 milionů).

Ke konci otevřel již zmíněný Motyčka debatu ohledně nabídky možné změny provozování MHD, jíž městu zaslal David Petřík. Starostka na to odpověděla, že jim ten návrh představil na radě a pak ho předali Kroměřížským technických službám (KTS) provozující MHD, aby vypracovali oponenturu (jaká asi bude, když se jedná o to, že by mohli přijít o část ze své činnosti?). Petříkův návrh nemá být ale jediným a tak radní chtějí nejprve počkat až je budou mít všechny dohromady a pak je vyhodnotit. Přítomný pan Petřík prezentoval svůj návrh s tím, že si udělali podrobný výzkum, kdy zkoušeli najít alternativy. Dle jeho vize by autobusy, jež by jezdily na zemní plyn, místo dnešních 290 tisíc km ročně najezdily 320 tisíc km, přičemž město by to stálo o 3,5 milionu méně než dosud. K tomu mu oponoval technický náměstek KTS Petr Sedláček (ODS), který se přiznal, že materiál pořádně ještě neviděl a o němž si vrabci cvrlikají na střeše, že bude příštím ředitelem KTS, že se s ním v případě takového řešení shodne pouze na nižších emisích, jinak, že si dělali už dříve sami propočty a nejde na tom ušetřit jak si Petřík maluje. A k otázce ceny prohlásil, že městská hromadná doprava rozpočet města nic nestojí, jelikož je dotována z peněz vybraných na parkovném. Což jak ale následně také přiznal jsou peníze z rozpočtu města.

„Nesmíte věřit televizi,“ poradila závěrem starostka zastupitelce Esmě Opravilová (KSČM), když se při zpovídání zástupce Policie ČR otázala na to, zdali je pravda, že se v Kroměříži razantně zvýšil počet kapsářů, resp. jimi spáchaných deliktů, jelikož jí někdo říkal, že to říkali v televizi, a on o nic takového ve statistikách neměl.


Chcete-li vložit komentář, musíte být přihlášen.
Případně se můžete zaregistrovat.

Komentáře

30. 03. 2014 14:42 | Jarda1
Otázkou je také, proč KTS musí mít 3 jednatele (Knapkovou, Kenšu a Suchánka)
30. 03. 2014 05:30 | Sir Humphrey
a neodpustím si další poznámku. Namísto toho, aby radnice do svých podniků dostala lidi, kteří jsou schopní, jako p.Petřík, najít levnější způsob řešení MHD, tak na tato místa naopak naflákají politické důchodce typu Suchánka nebo Sedláčka. Pro názornost, dle webu KTS s.r.o., 1ks vedoucí MHD, 2ks (slovy dva) náměstci a 1ks ředitel. Celkem 4 lidé (nemluvě o dalších asi 6 vedoucích KTS) kteří neměli tolik invence, aby minimálně přišli s podobným úsporným návrhem řešení MHD. Nevím, zda již skutečnost, že KTS má tolik THP pracovníků, na asi 70 členný podnik, není dost velkým luxusem a zda již tento fakt neprodražuje fixními náklady (správní režií) cenu MHD a dalších činností.
Sám jsem se domníval, že stávající autobusy jsou ještě nějak omezeny dotačním programem z minulosti, ale není tomu tak. V tom případě, jak vyplývá z novějšího článku p.Petříka-Ledy se v MHD hnuly, stojí provozování MHD touto firmou min. za zvážení i přesto, že si myslím, že to KTS musí umět za min. stejnou cenu, ale určitě ne s dosavadními lidmi ve vedení. Takže jsme v kruhu a je otázkou, kdo bude mít odvahu jej rozetnout.
30. 03. 2014 05:03 | Sir Humphrey
ponížená omluva "hospodskému kecalovi" a diskutérovi Karlovi. V Kroměříži je vše skvělé, od zastupitelstva po jím zřízené podniky a jejich hospodaření. Není důvod být roztrpčen nad situací v této prosperující obci ba přímo perly v kraji, která nemá problémů. Otázkou tedy je, proč v této Khárl idylce, nebo spíš jeho matrixu, vůbec existuje tento web, který dle mého mínění dobře upozorňuje na zdejší problémy, které jsou dle Karla "plácáním do vody". Při čtení Karlova příspěvku jsem nabyl dojmu, že mu je nejspíš píše jiná osoba, gramotně způsobilejší, protože co si myslet o někom, kdo napíše: "Nicméně pokud se nejedná o prázdné plácání do vody, měl by být člověk alespoň minimálně schopný specifikovat skutek, který se stal." Podotknu, ten skutek se stal, a já jej popsal, viz.níže v diskusi, tedy Monkey business - "odprodej zahradnictví firmě Biopas". Navíc jej později, podrobněji a dobře popsal také diskutér(ka) lada mara. Ale ten bude dle Karla nejspíš stejně pomýlený jako já.
Karle, alias P.S., mám zdání, že zdálky slyším zvuk potrefených hus? Nechce se mi věřit, že by...ale nic není nemožné.
16. 03. 2014 19:47 | Toník
Expert: a proto tato diskuse a právě zde, jen kritizujte a poukazujte na osoby obdobné p. Malému, ať na podzim utřou a nedostanou se do zastupitelstva.
16. 03. 2014 12:25 | Expert
K Jarda1 i Toník: s oběma plně souhlasím. Pan Malý je přece "právník" nebo ne? A když tomu tak není tak se má poradit s odborníky. Ale on dobře ví i když tomu nerozumí nebo nechce rozumět proč tak činí Ale hlavně je to slizká figura, která umí plout v kalných vodách. Podívejte se kdo se kolem něj motá a koho on naviguje. Ta diskuze pouze tady k ničemu nevede. Pojďme poučovat občany-voliče ať se to zastupitelstvo pročistí od špíny, kamarádičkování a korupce.
16. 03. 2014 00:48 | Jarda1
Bylo by to moc šťastné město, kdyby by za tímto vším byl jen on, jelikož mnoho dalších sviňáren se dělo už dávno před ním.
15. 03. 2014 20:03 | Toník
Slouvu o prodeji Veřejné zeleně uzavíral p. Malý, který je za všemi darebáctvímo v Kroměříži a přiadalo mu to výhodné, pro něj.
12. 03. 2014 19:32 | lada mara
už jsem několikrát psal o tom jak proběhl prodej zahradnictví biopasu .Prodat firmu za cenu dvouletého zizku dokáže jen špatný hospodář nebo člověk uplatný.Nevím co v tom bylo ,ale udělejte si ususek sami .V prodeji se nejvíce angažoval p Sedláček s p.MUDROCHEM. Nejvíc zajímavé je ,ale smlouvu na udržbu zeleně musí podle smlouvy automaticky dostat firma BIOPAS, která koupila spolu se zahradnictvím i dodatek ke smlouvě o neomezené udržbě zeleně.V Kroměříži nebylo vyhlášené výběrové řizení o udržbě zeleně od koupě zahradnictví.Jak může firma s poloviční účastí rakouské firmy mít sto procentní jistotu 9 milionové zakázky od města .Toje snad i proti zákonné.Ve smlouvě je dokonce dolozka že firma ,která bude provádět práce na veřejné zeleni bude pokutována milionem korun a to není výmysl.Myslím si ,že kdydy proběhlo výběrové řízení tak by se dalo ušetřit haldu peněz
12. 03. 2014 18:29 | Toník
Mrkněte do Týdeníku Kroměřížska, je tam článek o hospodaření SZMK p. Holíka. Typické pro Kroměříž, je zde uvedeno, že zařízení v roce 2012 hospodařilo s kladnou hodnotou 162.953,- Kč, na druhé straně je uvedeno, že město KM do organizace nasypalo 13,5 mil. Kč a ještě 1,675 mil. Kč bez DPH za rolbu. Demagogie typická pro kroměřížskou radnici, tak, jak hospodaří podle Sedláčka kts v kladných číslech, protože MHD přece nedotuje, jen se platí z parkovacích automatů, tak hospodaří i SZMK, sice kladně, ale s dotací více než 15 mil. Kč. Přece je každému jasné, že se taková organizace musí dotovat, tak proč sveřepě naši "politici" tvrdí, že v podstatě vydělává a lžou nám?
11. 03. 2014 19:09 | Toník
Karle, zdá se, že ať zde padají od pana Petříka jakékoliv argumenty, Vy to prostě neakceptujete a obávám se, že Vy aniu nemáte velký zájem je akceptovat, Vás by nepřesvědčilo asi nic o tom, že současná vládnoucí garnitura na radnici v Kroměříži neumí řádně ekonomicky provozovat MHD. V nedávné době těch kalkulací tady bylo již několik a všechny byly výhodnější než to, co provádí kts. Každý jiný provozovatel by MHD provozoval s menší ztrátou než vševědoucí budoucí ředitel kts p. Sedláček.
11. 03. 2014 10:07 | David Petřík, Magic Bus,s.r.o.
Přeji krásné sluneční dopoledne,
ano na autobusech bylo napsáno chceme městu Kroměříž ušetřit 3 mil. korun ročně, nicméně je to částka minimální, tudíž při dalších úsporách, které jsou například v administrativní optimalizaci to může být částka ještě vyšší. Když už jsem se dotknul čísel dovolte mi něco málo k tomu jak to funguje dnes. Od cestujících se za rok vybere částka okolo 5,5 mil. korun a za provoz MHD v Kroměříži se za rok zaplatí částka mezi 12-13mil. korun, tudíž je dotovaná (ať už z parkovacích automatů nebo městem) cca 6,5 -7,5mil. korunami. Z toho vyplývá, že cena za jeden ujetý kilometr při ročním proběhu 290.000km je min. 41kč/km. Kdyby každý autobus ujel za 10 let 500.000km, při pořizovací ceně 5mil kč, musíme ke zmíněné částce přičíst ještě dalších 10,- Kč, takže cena jednoho kilometru je 51,- Kč. Cena, kterou nabízí naše společnost je 35,- Kč/km a to včetně pořízení pěti nových nízkopodlažních autobusů na CNG a vybudování vlastní čerpací stanice CNG, kterou chceme udělat s možností tankování i pro veřejnost. Samozřejmě pokud se podaří získat na nákup autobusů dotaci např. 50%, bude částka v kalkulaci v položce obnova vozového parku snížena o 50%, tudíž by se tak cena za jeden kilometr pohybovala okolo 30kč/km. Děkuji za dotaz David Petřík, Magic Bus, s.r.o.
11. 03. 2014 09:04 | Karel
Tak člověk musí počítat s rozdílem současných cen nových naftových a plynových autobusů, pokud se máme bavit o úspoře do budoucna. No říkáte, že to máte v kalkulaci, ale tam jsem de facto zahlédl jen 9 Kč/km x 330tis. (?290tis.?) km = cca. 3 mil. ročně + nějaké administrativní náklady a že podle autora článku by to město stálo o 3,5 mil. méně. Buď Vás překroutil nebo říkáte nesmysl... Už si nepamatuju o jaké úspoře jste psal v těch sděleních na autobusech, co stály ve městě.
11. 03. 2014 07:09 | David Petřík, Magic Bus
Přeji pěkné ráno,
samozřejmě v naší kalkulaci je počítáno s cenou autobusů na CNG, které jsou o cca 500.000,- Kč dražší než naftové a dále s pořízením vlastní čerpací stanice na CNG. Faktem však je, že námi oslovené automobilky - Irisbus a Mercedes nabídly velké autobusy na CNG v cenovém rozpětí 5 - 5,5mil. Kč a současná Volva byly nakoupeny za cenu okolo 6,5 mil. Kč. Takže s tou vyšší cenou autobusů to není tak úplně pravda, děkuji za otázku David Petřík.
10. 03. 2014 21:54 | Karel
Jinak si ještě neodpustím jednu poznámku, přihodit si tam úsporu dalších cca. 400 tis. Kč z důvodu navýšení počtu kilometrů je zavádějící a účelně klamavé. Já hypoteticky slíbím, že budu jezdit ještě více a ušetřím ještě více než Vy :-)
10. 03. 2014 21:46 | Karel
Díky za odpověď. Pokud to tak exaktně vychází, tak je každopádně zajímavé o CNG přemýšlet. Nicméně bych stále nemluvil o úspoře 3 mil. Kč, pokud do ní nerozpočítám náklady na vyšší cenu autobusů na CNG a také náklady na investici/provoz čerpací stanice, které tam jistě jsou také. Jinak bych pak mohl říct: Já mít pekárnu, tak mám rohlík za 60 halířů...
10. 03. 2014 19:19 | David Petřík, Magic Bus
Přeji pěkný večer,
co se týká otázky pana Karla, jedná se v tomto případě o úsporu na linkových autobusech, které mají spotřebu okolo 25 litrů nafty na 100km. Zde jde skutečně o úsporu kolem 4,- Kč na kilometr při provozu na CNG. Aby bylo zamezeno nějakým nesmyslným číslům, z tohoto důvodu byly dva autobusy (Irisbus Citelis a Irisbus Rošero) naší firmou pro MHD v Kroměříži zapůjčeny a testovaná skutečná spotřeba CNG. U autobusu Irisbus Citelis byla průměrná spotřeba za testované období 35,5 kg/100km a u autobusu Irisbus Rošero 17,9 kg/100 km. Ještě je potřeba brát ve zřetel cenu stlačeného CNG, která se u veřejných čerpacích stanic cca 24-27kč/kg. Při vlastní čerpací stanici je tato cena cca 15kč/kg, tudíž u velkého autobusu cca 5,30kč/km a u středního autobusu 2,70kč/km. Při skladbě spojů padesát procent jedněmi - vysokokapacitními a padesát procent druhými - středněkapacitními autobusy (což je na základě průzkumu vytíženosti dostačující, protože počet přepravovaných osob je v 50 % spojů pod 25 osob) průměrně 4,- Kč/km. Proti dnešní naftě, kdy při 43 litrech je cena za kilometr nafty cca 13,- Kč bez DPH ušetřeno 9,- Kč za každý kilometr, při navýšení spojů na roční kilometrický proběh 330.000km, ze současných 290.000km, je to ušetřeno 3 mil. Kč. Děkuji za Vaše otázky a rád odpovím i na ostatní, přeji pěkný David Petřík, Magic Bus.
10. 03. 2014 16:02 | Karel
No tady se musím trošku ohradit vůči "bordelu v dopravě v rámci kraje". Kolego, zajděte se informovat na příslušná místa a analyzujte exaktní data. Zlínský kraj, na rozdíl od všech ostatních krajů, drží ekonomickou stránku této problematiky relativně na uzdě a za málo peněz zajišťuje dobrou dostupnost. Jinými slovy - pokud u nás bordel, v jiných krajích ultrabordel. A marketingový blud jménem IDS - porovnejte si náklady (znatelně vyšší) těch krajů, co na něj přešly se zvýšením komfortu a vyjde Vám hrubý nepoměr v neprospěch zavedení IDS. Zaplaťpánbůh, že jsou u nás konzervativní a nepouští se do každé blbosti. Jedinou relevantní výtku bych snad viděl v tom, někdo brát cestující může, někdo ne. Předpokládám, že to bylo myšleno na pár spojů autobusů Student Agency...
10. 03. 2014 08:47 | T.
Kacířská otázka, potřebujeme vůbec MHD v takovém rozsahu jako je teď? Resp. je pro lidi atraktivní natolik, že by navýšením počtu spojů si to našlo dost cestujících? Nebyla by cesta po dohodě s Krodosem (dalšími dopravci) minimálně okrajové části klasickými linkovými busy, když už na ně stejně těžké peníze doplácíme tak jako tak? A v rámci města nechat opravdu jen třeba tu okružní linku ve špičkách? (odpovím si, nemáme IDS systém jako v JMK, takže by to nefungovalo, stačí se podívat jaký je bordel v dopravě v rámci kraje, někdo brát cestující může, někdo ne, dublují se vlak x bus spoje...).
Volva už jsou KO nebo by se dala přestavět na CNG? Co optimalizace linek, město se mění, MHD zůstává prakticky pořád stejná.
Problém je asi ten, že samo město neví a nemá žádná plán co s MHD dál, prostě Volva zatím "nějak" jezdí, dosype se to od řidičů z parkování, někteří mají teplé místečko v KTS a asi to stačí dokud to nějak jezdí.
09. 03. 2014 21:19 | Karel
Jinak ještě k té kalkulaci pana Petříka - nemá tam zahrnuty vyšší pořizovací náklady, které jsou u CNG autobusů. Sečteno podtrženo - kalkulace kilometrových nákladů odporuje obecně udávaným údajům na internetu (rád se nechám přesvědčit o opaku, neboť v tomto expert nejsem), v kalkulaci není zahrnuta vyšší pořizovací cena autobusů CNG (resp. přiměřené odpisy hodnoty autobusů přepočtené na plánovanou dobu provozu), která se obecně uvádí o cca. 20% vyšší (zase se třeba nechám poučit o opaku). To vše z důvodu, abychom mohli porovnávat jablka s jablky a ne s hruškami. Až budou tyto logické nedostatky vyřešeny, může se diskuze pohnout dále :-)
09. 03. 2014 21:07 | Karel
Pane Petříku, můžete se mi prosím vyjádřit ke zde deklarované úspoře? http://www.bonett.cz/uspory Vychází to při CNG cca. na 10 kč/km, nikoliv na 5, které uvádíte Vy. Možná byste s nimi mohli dát hlavy dohromady, protože jeden z Vás patrně objevil Ameriku. :-)
09. 03. 2014 19:13 | Toník
Admin: nechápu stejné IP, žádného Specialistu či ABC neznám a poznámku nechápu.
08. 03. 2014 22:57 | Karel
Hmm. Tak jsem si tu přečetl pojednání o ideální situaci o KTS a trestněprávním řešení. Ano, sám také nemám rád, pokud někdo říká - máš podezření, tak podej trestní oznámení. Zejména pokud tak někdo komentuje některé vrcholně politické počínání. Tam je správné počínání orgánů činných v trestním řízení často zajištěno. Nicméně pokud se nejedná o prázdné plácání do vody, měl by být člověk alespoň minimálně schopný specifikovat skutek, který se stal. (u Dalíků, Rittigů, a spol. to snad označíme ne? :-) To pak z nějakého člověka typu "hospodský kecal" sir Humprey dělá někoho, kdo něco třeba i něco ví. Nebo neví? :-) Paragraf porušení povinnosti při správě cizího majetku již existuje dlouho. Pokud nejsme my zde na diskuzi schopni označit skutek, tak již neznám "fundovanější" odborníky... Jinak prosím, nemlaťme prázdnou slámu a neztrapňujme se tu...
08. 03. 2014 12:27 | Vojta Navrátil
U Vondráčka jsem tady v tom městě co se týče aktivy stran komunálu nic nezaznamenal. A když jsem mu před drahnou dobu psal mail s dotazem, tak mi neodpověděl. Tak nevím, zdali je to ta spása.
08. 03. 2014 12:24 | Admin
Specialista, Toník, ABC - stejná IP
08. 03. 2014 10:35 | johny
Specialisto, ještě jste v tom výčtu stran zapomněl na Křeslo v Kroměříži, nebo jak že se to nastrčené pseudouskupení v tomto volebním období jmenuje.
07. 03. 2014 21:36 | Specialista
Uvahy o CNG a dalsich prospesnych vecech, kde by mohlo mesto Kromeriz usetrit NEJSOU zivotaschopne, pokud bude POLITIKA v Kromerizi takova jaka je dnes - vsichni dnes muzeme videt kdo tam sedi a co delaji.....Takze jedine reseni je, aby u nasledujicich voleb, obcane Kromerize nevolili SOUCASNE politicke strany a jejich osobnosti - a jak tohle muzeme zrealizovat ? Podivejte se, jak se angazoval dnesni poslanec za Zlinsky kraj - kromerizak - Mgr.Vondracek. Myslim, ze by nebyl pro neho problem udelat v Kromerizi par setkani a informovat obcany o soucasne politice vcetne komunalni a razem dostane u voleb ANO vice hlasu než dnesni kromerizska ODS+CSSD+TOP a dalsi odpad a hnuj. Takze kdo ma zajem, napiste email poslanci a kromerizakovi Vondrackovi o soucasnych problemech mesta Kromerize. Ja mu napriklad napisu, uz mam email rozepsany ! Udelejte to take, jinak ty Sedlacky,Dvoracky a dalsi Trafikanty nedostaneme z teplych mist, kde jen sedi, berou prachy, chodi na schuze a nic ke zlepseni nedelaji, protoze nemaji zajem.
07. 03. 2014 19:55 | Expert
K Toník: plně s Vámi souhlasím s tou výměnou zastupitelů. Nejlépe, kdyby nezůstal kámen na kameni. Jde jim jen o jejich zájem, namastit si kapsu/různé úplatky, kamarádičkování a dohazování kšeftů/ a odsedět si jednání Obracejí se voliči na své zastupitele s požadavky? Kolik takových občanů je a co pro ně zastupitelé udělali? Kontrolují se na následujících jednáních zastupitelstva úkoly a požadavky z předchozích jednáních jak byla vyřešena? Vše jde do ztracena!
07. 03. 2014 19:30 | Toník
Pan Petřík má pravdu, problém je stále v tom, že představitelé tohoto města nemají zájem na tom, aby ušetřilo 3 mil. Kč na provozování MHD, někteří potřebují, aby peníze z kasy tekly do kts. Pokud se razantně nezmění složení zastupitelstva, nezmění se nic ani v hospodaření města, současné vedení na tom nemá zájem.
07. 03. 2014 10:59 | David Petřík, Magic Bus
Přeji všem pěkný den,
dovolte mi odpovědět na Váš dotaz s udržitelností projektu. Poslední autobusy Volvo byly nakoupeny v roce 2007 (2kusy) a vzhledem k tomu, že udržitelnost projektu je 5 let, není odůvodněna obava, že se budou muset vracet dotace do ROP. Lidé se ptají kde se ty pěníze dají ušetřit? Velice jednoduše. Dnešní autobusy jezdí na cca 13,- Kč/km - nafta, autobusy CNG jezdí za 5,- Kč/km - velké a 3,- Kč/km střední, při skladbě spojů polovina velkých a polovina středních je cena 4,- Kč/km, tudíž každý kilometr ušetřeno 9,- Kč. Při ujetí MHD 330.000km ročně je to zmíměných 3mil. konun a další ušetření je v administrativní optimalizaci, děkuji David Petřík.
06. 03. 2014 21:58 | johny
Sire Humphrey, ta udržitelnost projektu s autobusy se snad ještě za Malého řešila v souvislosti s přestavbou na jiný pohon. Nikdo samozřejmě nic nevěděl, ale výsledek byl ten, že už dávno vypršela. Je to logické, protože se pořizovaly někdy v roce 2004-5, což už je dávno (tehdy to nebyl "ROP" ale ještě "SROP"). Udržitelnost se požaduje většinou na jednotky let. Takže jsou plně v majetku města a to s nimi může nakládat jak chce.
06. 03. 2014 19:41 | ABC
CNG je trend, ktery bude postupne zaveden vsude, jiz nyni se prodavaji osobni auta na CNG v Nemecku vic, nez vozy na konvencni paliva. Dale se nezavadi jen CNG jen pro osobni vozy, ale jezdi na ne i MHD a take vozy na sber odpadu "popelari"..... V Kromerizi primo neni stanice na CNG, ale je to jen otazka casu, kdy zde bude komercni stanice a kdyby si KTS nakoupilo autobusy na CNG a Biopas mel "popelare" na CNG, tak muzou mit svoji plnici stanici na CNG primo v arealu KTS jen pro sebe...Jenze to by Sedlacek musel byl clovek s progresivnim myslenim a ne clovek, ktery jen hledi na politicke funkce a vysedava po "trafikach"...ach jo!
06. 03. 2014 18:41 | Sir Humphrey
Náklady na nákup vozů Volvo, které byly pořízeny jsou jednou vydané a se všemi jejich důsledky financování. Tím myslím spolufinancování EU fondy ROP. Slavné dotace, kterými by někteří zdejší čtenáři, ale hlavně radnice, nejraději financovali od rozhledny až po ... kde co. V takovémto případě autobusů, si ale můžete nechat o CNG či jakémkoli dalším zásahu do vozidla nechat pouze zdát. Je zde určitá doba udržení projektu v chodu, dle schváleného zadání, takže tudy cesta nevede. Pokud chcete CNG, musíte koupit nové vozy - což je nemožné, protože ropu jsme ještě v okolí nenalezli a o peníze z daní se postarájí splátky dluhů minulých a jak vidím snahy radní reprezentace, tak ve velké míře i dluhů budoucích.
Veřím, že dnes už každý ví, jaký je rozdíl mezi LPG a CNG, ale otázkou je, kolik je čerpacích stanic CNG v Kroměříži a jejím okolí?
06. 03. 2014 14:23 | Vojta Navrátil
Pane Koutský,
od té doby co p. Sedláček skončil jako starosta (2002) to bude letos už let dvanáct.
06. 03. 2014 11:44 | Vladimír Koutský
Stlačený zemní plyn ( CNG ) pro pohon autobusů MHD již měl být v Kroměříži dávno. Sám jsem to panu Sedláčkovi navrhl v době jeho starostování. Nepíši si deník, abych mohl dokumentovat přesné datum, ale od doby kdy skončil co by starosta je to již 8 let. Za tu dobu mohlo dojít k částečné prosté obměně vozového parku bez nějakých zvýšených nákladů. Když nic jiného, určitě by se vylepšilo životní prostředí. V každém případě ale dochází k podstatnému snížení provozních nákladů a o úspoře 2,o mil. ročně se dá zcela reálně uvažovat. A do čeho tu úsporu investovat je zcela zbytečná otázka. Stále je co vylepšovat třeba
na možnostech parkování i opravách chodníků, ale jsou i možnosti zvýšení podpory sportu, sociálních služeb a řady dalších prospěšných akcí.
Technické služby by podle mého názoru měly rozšiřovat svou hospodářskou činnost a podstatněji se podílet na rozvoji města, než se naopak zbavovat provozů, jak se to stalo s údržbou městské zeleně. Jen to chce více přemýšlet a
starat se, ale to je otázka kvality řízení firmy KTS.
A ještě k tomu CNG. Sám jsem ochoten se aktivně podílet na jeho zavedení v Kroměříži, poněvadž to navíc může přinést městu i další progresivní užitky.
Tak tedy výzva, pojďme do toho! Je to sice pozdě, ale vždy ještě lépe než nikdy!
06. 03. 2014 00:39 | Jarda1
Humphrey, to je tak, když "úředníci" mají pod kontrolou politiky. Tedy základ toho, na čemž stojí (britská) civilizace.
05. 03. 2014 22:15 | Sir Humphrey
KTS alias KaTaStrofa, inu, nejspíš dobrý oddíl. Bývalý hospodský není ředitelem KTS pro nic za nic a zde se nečeká, že bude něčemu rozumět, to by mohlo být naškodu. Tuto funkci lze parafrázovat hláškou z filmu Pelíšky: "Úkol zněl jasně, držet pozice a nepustit" a také potřeboval dostavět... Ten budoucí, který je nyní "technickým" náměstkem bez technického vzdělání a jen papírově ekonomickým, není o nic lepší. Má to za stranické zásluhy a je to taky dobrý "budovatel", tohoto marastu. Myslím, že řešením a možnou nápravou chování na těchto pozicích je trestně-právní odpovědnost, za výkon funkce a bylo by po problému. V případě prokázání takového počínání, že protlačil nevýhodné zakázky pro veřejnou firmu nebo ji svým rozhodnutím poškodil, byl by v háji i s provizemi. Myslím, že by nebylo ani zapotřebí zákona o veřejných zakázkách. Kdo by si troufl něco zdefraudovat, ulít či tunelovat, kdyby dostal rodinu pod most. No, snad jednou...ale to už ani nebude co hlídat, s jejich dosavadním nasazením...
A to se ještě nepíše o vytunelovaní KTS, údajným "prodejem" zahradnictví firmě Biopas, stejně jako celý podvodný vznik této firmy. Činnosti, které vykonávají, svoz odpadu a zahradnictví, dělalo KTS daleko levněji.
03. 03. 2014 17:08 | Karel
Jinak jak si tady čtu o životním prostředí, tak emise městských busů mají na celkovém úhrnu splodin automobilů ve městě minimální podíl, spíše bych to viděl jako výhodu z hlediska ceny. Jinak k tomu, jaká asi bude oponentura, pokud by KTS měly přijít o část své činnosti? No, pokud pan Sedláček dělá svojí práci dobře, tak při zjištění případné výhodnosti navrhne, že CNG mohou zakoupit samotné KTS. Tak se chová řádný hospodář a koneckonců tak mu to nařizují právní předpisy.
03. 03. 2014 16:58 | Karel
CNG je jistě varianta ke zvážení. Ke zvážení je také, zda by to nešlo pořídit již současným provozovatelem KTS, ideální je, pokud město dává zakázky samo sobě. Druhou věcí je, že se mi nezdá deklarovaná úspora - 3,5 mil ročně. Za ty 2 roky se asi ceny tolik nezměnily a pro 8-9 autobusů to tedy podle všeho vychází méně... http://www.hybrid.cz/autobusy-... Ale samozřejmě pokud by mi Peřík podepsal, že za o to levněji bude jezdil a měl bych záruku, že do půl roku nekrachne a nebude vakuum, tak proč ne. Je ale rozdíl tvrdit a právně se zavázat. Ze své zkušenosti vím, že u stvrzování závazků se znatelně méně přehání...
03. 03. 2014 15:03 | Ladik
Alex: A to byste jako chtel, aby se radni nebo Sedlacek zajel podivat do Prostejova ? To by se napred musela udelat analyza, vyhodnoceni, schuze, hlasovani a pak by se usneslo, ze je lepsi dat penize napriklad na nove expozice v muzeu nebo revitalizace oken budovy....
03. 03. 2014 14:04 | Alex
Co se týká městské dopravy na plyn, tak to naši radní nemají daleko na rozumy. Stačí zajet do Prostějova.
02. 03. 2014 19:09 | Toník
Po J.A. to je přece politika a zvolení "odborníci", nebo snad znáte nějakého, který má vzdělání na to co dělá za funkci?
02. 03. 2014 18:49 | J.A.
Sedlacek pracoval jako zamestnanec Komercni banky na pozici " IT "....a tenhle "odbornik" řídí MHD v Kroměříži.....kéž by se vrátil do KB.....Proc takový experti řídí to, čemu absolutně nerozumí ?
01. 03. 2014 22:43 | johny
Petříkův autobus nesmí projet za žádnou cenu a proto se můžeme těšit na oponenturu psanou ve střetu zájmů.
01. 03. 2014 20:54 | Lada
Presne je tu videt, jaci diletanti ridi mesto a Sedlacek (ex-mistostarosta) je toho prikladem - moderni mesta, maji uz davno MHD na LPG nebo CNG, nejen ze to nezatezuje zivotni prostredi, ale jeste je to levnejsi....Sedlacek s kramlem v hlave, ale tvrdi opak a vsichni vcetne starostky mu na to skočí......Hlavne zase volte ODS !
28. 02. 2014 19:30 | Petr Pálka
K Lindě. Nic nekončí, naopak! Začíná doba pásek přestříhávání, čas veřejného dobra a prospěchu! Vždyť podzimek je tu cobydup.
28. 02. 2014 18:52 | Toník
Dost dobře nechápu, jak může nepřetržitý demagog p. Sedláček stále a dokola tvrdit, že MHD město nic nestojí, když se do něj sypou každoročně miliony právě z příspěvků z rozpočtu města, aby se vyrovnal rozpočet kts, který musí být vyrovnaný. MHD město nikdy nepustí, ani kdyby někdo hmatatelně dokázal přesně to, co pan Petřík říká, že je řada dopravců, kteří jsou schopni MHD provozovat mnohem levněji než kts a vševědoucí p. Sedláček příští ředitel kts. Dále předpokládám, že když město ušetřilo peníze, koupí jistě něco tak výhodného, jako jsou auta, tak jak ho z ušetřených peněz nechali koupit p. Holíka pro jeho vymodlenou organizaci pro správu sportovišť a to za 280.000,- Kč, asi ho opravdu moc potřebují, hlavně na vození vlastních dětí do školy a ježdění na obědy, tak jak to dělá p. Holík.
28. 02. 2014 12:24 | Linda
Tak mě trochu napadá, Vojto, jestli závěrem nezaznělo ono slavné "Tak končí naše komédie. Zlo (veřejnost a oponenti) prohrává a (naše) dobro žije." :)

Přihlášení do diskuze

nebo se můžete
Zaregistrovat »

Poslední komentáře

29. 01. 2016 - 17:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stávající senátor za Kroměříž M. Malý v rozhovoru poněkud militaristickém zmiňuje Kroměříž: „…Zažil jsem jeden ...
01. 12. 2015 - 16:18 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stalo se viz http://www.ado.cz/ Arcibiskupství převezme první domy z areálu kroměřížského zámku ...
30. 11. 2015 - 18:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
kk, jsem si toho vědom, ale nechtěl jsem směšovat nebo zaměňovat původní Vánoce starých křesťanů ...
Jen malá poznámka: podle Pravidel českého pravopisu z roku 1993 se Vánoce píšou s velkým ...
17. 11. 2015 - 17:21 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
A dodatek. Z kroniky města Kroměříže za rok 2012, kapitolka politické strany atd:: "KDU-ČSL ...
17. 11. 2015 - 17:10 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
Ze stránek facebookových Hnutí Zvuk 2012 https://www.youtube.com/watch?... ...
08. 10. 2015 - 17:47 | Petr Gremlica
V Kroměříži se diskutovalo o uprchlické krizi
Ano jste tu správně - co se vám nezdá, že na uprchlíky nenadáváme? Účastníci diskutovali - ...
Je fajn vidět, že o uprchlících se dá bavit i kultivovaně. Jak uvedl někdo v ...
Neskutečný článek, jsem vůbec na Kroměřížanovi? Ale tak hlavně že si účastníci rozumněli, lidé s ...
Na jednání společnosti Magic Bus a občanského sdružení Hortus Moraviae lze vidět podobnosti: V případě ...
22. 09. 2015 - 17:07 | Petr Pálka
Report z VI. zastupitelstva z 16.4.
V roce 2005 vydalo město Kroměříž nákladem 2000 kusů životopis Ludvíka Svobody z pera jeho ...
TPLK: Tak s tím Solarisem jsem se seknul, zaměnil jsem trolejbus s autobusy. Zase tak ...