Je to již měsíc, co v Kroměříži na Velkém náměstí proběhla výstava a také testování autobusů Irisbus na stlačený zemní plyn – CNG v MHD Kroměříž. Dovolte mi tedy napsat něco málo o tom, kam jsme se od té doby pohnuli.
Dne 31. 1. 2014 jsme paní starostce Mgr. D. Hebnarové podrobně představili náš projekt MHD Kroměříž a dne 13. 2. 2014 také radě města Kroměříže. Dne 27. 2. 2014 jsme s ním navíc v hrubším světle seznámili celé zastupitelstvo. V současnosti je na zastupitelstvu města Kroměříže, co se bude dít s projektem dál. Vzhledem k tomu, že současný vozový park stávajícího dopravce je nutné co nejdříve začít obměňovat, neboť nejstarší autobus je 12 let starý a dva nejnovější jsou roku výroby 2007 (průměrné stáří je kolem devíti let) a peníze na nové autobusy, jak řekl současný dopravce, nejsou, věříme, že bude vypsáno, jak ukládá zákon o veřejných zakázkách výběrové řízení, do kterého se přihlásíme s vizí provozu autobusů na zemní plyn. Toto by nás také zavázalo k vybudování čerpací stanice na CNG v Kroměříži, kterou bychom zpřístupnili co nejširší veřejnosti. Do celého projektu MHD Kroměříž a Zelená MHD v Kroměříži jsme připraveni investovat okolo 23 milionů korun. Dále mi dovolte napsat ještě několik málo informací, jak to funguje dnes a s čím novým přichází naše firma.
Aby bylo zamezeno nějakým nesmyslným číslům, byly zapůjčeny dva autobusy (Irisbus Citelis a Irisbus Rošero) naší firmou pro MHD v Kroměříži a byla testovaná skutečná spotřeba CNG. U autobusu Irisbus Citelis byla za testované období 13.-16. 2. 2014 průměrná spotřeba 35,5 kg/100 km a u autobusu Irisbus Rošero 17,9 kg/100 km. U velkého autobusu při tankování na vlastní čerpací stanici vychází cena zemního plynu cca 5,30 Kč/km a u středního autobusu 2,70 Kč/km. Při skladbě spojů padesát procent jedněmi - vysokokapacitními a padesát procent druhými - středněkapacitními autobusy (což je na základě průzkumu vytíženosti dostačující, protože počet přepravovaných osob je v 50 % spojů pod 25 osob) průměrně 4,- Kč/km. Proti dnešní naftě, kdy při 43 litrech/100 km je cena za kilometr nafty cca 13,- Kč bez DPH ušetřeno 9,- Kč za každý kilometr. Při navýšení spojů na roční kilometrický proběh 330.000 km, ze současných 290.000 km, je to ušetřeno 3 mil. Kč. Zeptali jste se nás, zda je v kalkulaci započítána vyšší pořizovací částka proti naftovým autobusům. Samozřejmě, v naší kalkulaci je počítáno s pořizovací cenou autobusů na CNG, které jsou o cca 500.000,- Kč dražší než naftové a dále s pořízením vlastní čerpací stanice na CNG. Faktem však je, že námi oslovené automobilky - Irisbus a Mercedes - nabídly velké autobusy na CNG v cenovém rozpětí 5 - 5,5mil. Kč. Pro Vaši představu, současná Volva byla nakoupena za cenu okolo 6,5 mil. Kč, a to bez pohonu CNG, kdy nákup částečně hradila Evropská unie a zřejmě tak šlo o nejdražší autobusy, které bylo možné vybrat. Když už jsme se dotkli částky ušetřených 3 milionů korun, k tomuto je potřeba říct, že je to částka minimální, tudíž při dalších úsporách, které jsou například v administrativní optimalizaci, to může být částka ještě vyšší.
Dovolte mi něco málo k tomu, jak to funguje dnes. Od cestujících se za rok vybere částka okolo 5,5 mil. Kč a za provoz MHD v Kroměříži se za rok zaplatí částka mezi 12-13 mil. Kč, tudíž je dotovaná (ať už z parkovacích automatů nebo městem) cca 6,5 -7,5 mil. Kč. Z toho vyplývá, že cena za jeden ujetý kilometr při ročním proběhu cca 290.000 km, což v současnosti MHD Kroměříž najezdí, je min. 41 Kč/km a to bez úspor na obnovu vozového parku. Kdyby každý autobus ujel za 10 let 500.000 km, při pořizovací ceně 5 mil. Kč, musíme ke zmíněné částce přičíst ještě dalších 10,- Kč, takže cena jednoho ujetého kilometru je 51,- Kč. Cena, kterou nabízí naše společnost je 35,- Kč/km a to včetně pořízení pěti nových nízkopodlažních klimatizovaných autobusů na CNG a vybudování vlastní čerpací stanice CNG, kterou chceme udělat s možností tankování i pro veřejnost. Samozřejmě pokud se podaří získat na nákup autobusů dotaci např. 50 %, bude částka v kalkulaci v položce obnova vozového parku snížena o 50 %, tudíž by se tak cena za jeden kilometr pohybovala ještě níže a to okolo 30 Kč/km.
Děkuji za čas, který jste věnovali těmto řádkům, s přátelským pozdravem David Petřík, Magic Bus, s.r.o.