Ledy se v MHD Kroměříž konečně trošku pohnuly

Je to již měsíc, co v Kroměříži na Velkém náměstí proběhla výstava a také testování autobusů Irisbus na stlačený zemní plyn – CNG v MHD Kroměříž. Dovolte mi tedy napsat něco málo o tom, kam jsme se od té doby pohnuli.

Dne 31. 1. 2014 jsme paní starostce Mgr. D. Hebnarové podrobně představili náš projekt MHD Kroměříž a dne 13. 2. 2014 také radě města Kroměříže. Dne 27. 2. 2014 jsme s ním navíc v hrubším světle seznámili celé zastupitelstvo. V současnosti je na zastupitelstvu města Kroměříže, co se bude dít s projektem dál. Vzhledem k tomu, že současný vozový park stávajícího dopravce je nutné co nejdříve začít obměňovat, neboť nejstarší autobus je 12 let starý a dva nejnovější jsou roku výroby 2007 (průměrné stáří je kolem devíti let) a peníze na nové autobusy, jak řekl současný dopravce, nejsou, věříme, že bude vypsáno, jak ukládá zákon o veřejných zakázkách výběrové řízení, do kterého se přihlásíme s vizí provozu autobusů na zemní plyn. Toto by nás také zavázalo k vybudování čerpací stanice na CNG v Kroměříži, kterou bychom zpřístupnili co nejširší veřejnosti. Do celého projektu MHD Kroměříž a Zelená MHD v Kroměříži jsme připraveni investovat okolo 23 milionů korun. Dále mi dovolte napsat ještě několik málo informací, jak to funguje dnes a s čím novým přichází naše firma.

Aby bylo zamezeno nějakým nesmyslným číslům, byly zapůjčeny dva autobusy (Irisbus Citelis a Irisbus Rošero) naší firmou pro MHD v Kroměříži a byla testovaná skutečná spotřeba CNG. U autobusu Irisbus Citelis byla za testované období 13.-16. 2. 2014 průměrná spotřeba 35,5 kg/100 km a u autobusu Irisbus Rošero 17,9 kg/100 km. U velkého autobusu při tankování na vlastní čerpací stanici vychází cena zemního plynu cca 5,30 Kč/km a u středního autobusu 2,70 Kč/km. Při skladbě spojů padesát procent jedněmi - vysokokapacitními a padesát procent druhými - středněkapacitními autobusy (což je na základě průzkumu vytíženosti dostačující, protože počet přepravovaných osob je v 50 % spojů pod 25 osob) průměrně 4,- Kč/km. Proti dnešní naftě, kdy při 43 litrech/100 km je cena za kilometr nafty cca 13,- Kč bez DPH ušetřeno 9,- Kč za každý kilometr. Při navýšení spojů na roční kilometrický proběh 330.000 km, ze současných 290.000 km, je to ušetřeno 3 mil. Kč. Zeptali jste se nás, zda je v kalkulaci započítána vyšší pořizovací částka proti naftovým autobusům. Samozřejmě, v naší kalkulaci je počítáno s pořizovací cenou autobusů na CNG, které jsou o cca 500.000,- Kč dražší než naftové a dále s pořízením vlastní čerpací stanice na CNG. Faktem však je, že námi oslovené automobilky - Irisbus a Mercedes - nabídly velké autobusy na CNG v cenovém rozpětí 5 - 5,5mil. Kč. Pro Vaši představu, současná Volva byla nakoupena za cenu okolo 6,5 mil. Kč, a to bez pohonu CNG, kdy nákup částečně hradila Evropská unie a zřejmě tak šlo o nejdražší autobusy, které bylo možné vybrat. Když už jsme se dotkli částky ušetřených 3 milionů korun, k tomuto je potřeba říct, že je to částka minimální, tudíž při dalších úsporách, které jsou například v administrativní optimalizaci, to může být částka ještě vyšší.

Dovolte mi něco málo k tomu, jak to funguje dnes. Od cestujících se za rok vybere částka okolo 5,5 mil. Kč a za provoz MHD v Kroměříži se za rok zaplatí částka mezi 12-13 mil. Kč, tudíž je dotovaná (ať už z parkovacích automatů nebo městem) cca 6,5 -7,5 mil. Kč. Z toho vyplývá, že cena za jeden ujetý kilometr při ročním proběhu cca 290.000 km, což v současnosti MHD Kroměříž najezdí, je min. 41 Kč/km a to bez úspor na obnovu vozového parku. Kdyby každý autobus ujel za 10 let 500.000 km, při pořizovací ceně 5 mil. Kč, musíme ke zmíněné částce přičíst ještě dalších 10,- Kč, takže cena jednoho ujetého kilometru je 51,- Kč. Cena, kterou nabízí naše společnost je 35,- Kč/km a to včetně pořízení pěti nových nízkopodlažních klimatizovaných autobusů na CNG a vybudování vlastní čerpací stanice CNG, kterou chceme udělat s možností tankování i pro veřejnost. Samozřejmě pokud se podaří získat na nákup autobusů dotaci např. 50 %, bude částka v kalkulaci v položce obnova vozového parku snížena o 50 %, tudíž by se tak cena za jeden kilometr pohybovala ještě níže a to okolo 30 Kč/km.

Děkuji za čas, který jste věnovali těmto řádkům, s přátelským pozdravem David Petřík, Magic Bus, s.r.o.


Chcete-li vložit komentář, musíte být přihlášen.
Případně se můžete zaregistrovat.

Komentáře

19. 10. 2014 17:16 | Kuba
Mohli by jste zajíždět až k Tescu.
23. 08. 2014 15:07 | Petr Gremlica
První vlaštovky? - internet v jednom autobusu kroměřížské MHD - http://zlin.cz/515024n-v-krome...
21. 08. 2014 11:21 | Kuba
Chtělo by to změnit trasy,víc tras,víc autobusů a spojit kroměříž s okolními vesnicemi MHD.
04. 04. 2014 09:52 | Mirek
Ještě zde uvedu pro srovnání aktuální data z MHD Vsetín: Městskou hromadnou dopravu na Vsetíně zabezpečuje společnost ČSAD Vsetín, a.s. Autobusy jezdí na deseti trasách, které pokrývají území celého města. V pracovní dny se lidé mohou dopravovat bezmála třemi sty spoji, ročně tak autobusy MHD ujedou 627 tisíc kilometrů. Vsetínská radnice ročně doplácí na MHD více než 10 milionů korun.
(takže zde je jasně vidět rozdíl mezi Kroměřížskou MHD 290.000 najetých kilometrů za rok a tou Vsetínskou 627.000 najetých kilometrů za rok !!! A to je Vsetín menším městem než Kroměříž.). Informace jsem čerpal ze stránek města Vsetín.
29. 03. 2014 18:52 | Pro Otu:
znechuceni byly tak možná na začátku, protože byly tvrdé sedačky oproti měkkým v Karosách. Prostě nezvyk na úplně normální věc, stačí se podívat do tramvají. Pak už to nikdo neřešil, naopak ocenili v té době nízkopodlažnost, se kterou byla MHD hodně vpředu před ostatními i mnohem většími městy.
Co se týká těch sedaček, šplhání atd. tak si myslíte, že s jinými autobusy si pomůžete? Je to plně stejné i v Irisbusech - daň za nízkopodlažnost.
Zásadní problém MHD jako takový rozhodně není v tom, jestli jezdí Volva, Mercedesy, Karosy nebo třeba prosazující se Solaris. Problém je jinde, jak již bylo řečeno.
26. 03. 2014 12:27 | Ivo
"Nutnost propojit lépe určité části města, to je další důležitý bod, tohle zde nikdo neřešil 100 roků. Místo toho se z okružní linky stala atrakce pro seniory, protože místo rychlého spojení z bodu A do bodu B je to výletní linka, která zajíždí do Vážan + Kazimíra Rudého a v takovém případě je lepší jít pěšky než se kodrcat téměř 40min. po městě." jojo, jednou jsem vzal děti o víkendu a jeli jsme se projet 6kou kolem KM... Nádherná okružní jízda pro děti skoro zadarmo... Doporučuji...:-)
25. 03. 2014 08:09 | Ota
Mirek: naprostá většina cestující je těmito vozy znechucena. Obzvlášť pro starší, ale i ty mladší. Na úzkých vyvýšených sedadlech je při jízdě nestabilita !!! a cestující přepadají do uličky, na čtverkách se lidé "kopou" a (ne každý snáší jízdy v protisměru).Co pomůže nízkopodlažní typ, když uvnitř se štráchám na vyvýšené sedadla a v zadní části jako na komoru po krkolomných schůdkách? Ovzuší v létě, obzvlášť ve vyvýšené části je katatrofální, větrání okny nedomyšlené. S nostalgií nejen já vzpomínám na předchozí typy vozů.
Zkuste si vážený taklhle pěkných pár let denně dojíždět. Slyšel jsem názor, že řidiči si tento typ chválí. Myslím ale, že přeprava je tu hlavně pro nás zákazníky, cestující veřejnost (a při vší úctě k řidičům), teprve pak ku jejich pohodlí.
23. 03. 2014 19:01 | Toník
Dokud to tady budou řídit ti samí lidé jako doposud posledních cca 16 le, tak se nic nezmění ani v MHD a pokud bude p. Sedláček ředitel kts, tak jak bylo zamýšleno, kdy pro něj bylo vytvořeno místo technického náměstka v roce 2010, tak se zase nic nezmění a MHD bude k ničemu, jen bude žrát peníze a efekt nikde.
21. 03. 2014 12:58 | Mirek
Ota: Je potřeba brát v úvahu že Volva už mají nějaké roky odsloužené a v té době ještě klimatizace nebyla běžná a troufnu si říct, že není ještě ani dnes. V době kdy se Volva kupovala nepoužíval klimatizaci v MHD snad nikdo a pokuď ano, tak to bylo hodně vzácné. Třeba naklápění na zastávkách v té době nebylo také moc běžné a Volva už to měla a i to že autobusy jsou nízkopodlažní bylo v té době na Kroměřížskou MHD luxus. Spousta podniku ještě před nedávnem vubec nízkopodlažní vozy vůbec neprovozovala. Ja si myslím že jsou to velice dobre autobusy, jediný jejich problém je zoufalej servis a drahé náhradní díly.
21. 03. 2014 12:40 | Ota
David Petřík: nové autobusy (Volvo?) pořizované v rámci dotací z EU jsou jedny z nejotřesnějších. Mám zkušenost z denního dojíždění na linkách, kde jsou nasazeny.
Rád bych věděl něco o klimatizaci v těchto vozech. Za letních veder tu lidé zdechají horkem, nikdy jsem klimatizaci nezaznamenal a na dotaz řidiče mi bylo řečeno, že u vozů žádná není. Vnitřní uspořádání vozu jakbysmet, sedadla v protisměru, krkolomné schody v zadní části vozů, obrovská hlučnost motoru. Konečně, máte pravdu: hlavně že něco vůbec j e d e. Že se vezeme, (za dotované jizdné, a přesto tolik pro normální občany vysoké !jízdné) jak hovada, to už nikoho nezajímá.
21. 03. 2014 10:32 | Mirek
Pokuď by zdejší MHD lépe fungovala, tak věřím že i spousta lidí nechá auta doma, pořídí si měsíční karty a bude jezdit autobusem. Auto je dnes drahá záležitost, ale pro spoustu lidí je to jediná možnost jak se dostat do práce, na nákupy, na úřady a zase domů. Ve všech ostatních městech se snaží snížit automobilovou dopravu a zajišťují lidem dostatečné množství spojů. Zde je město přeplněno auty a jeden z důvodů je právě ten že zdejší MHD je prostě nepoužitelná! Má to sice status MHD, ale je to pouze doprava pro seniory, těm je jedno jestli přijedou do Kauflandu ve 14h nebo v 15h. Město by se mělo zamyslet a inspirovat ostatními městy a utvořit zde aspoň srovnatelnou MHD jako má třeba Vsetín a nebo dokonce i lepší. Proč zde v Kroměříži musí být vše nejhorší?
21. 03. 2014 10:14 | Mirek
Zásadní problém je ten, že MHD tu stale jezdí stejně už od dob kdy tu začala vůbec jezdit. Nikoho nezajímá co udělat pro zlepšení. Hlavně je to služba pro lidi kteří zde bydlí, ale také pro turisty. Když se někoho zeptám zda jezdí MHD tak odpoví že né a když se zeptám proč, tak odpoví že nebude čekat půl hodiny než něco pojede. Interval zdejších spojů je zásadní problém a proto i zájem o spoje není dostatečný. Jsme druhé největší město v kraji, ale máme nejhorší MHD z celého kraje, nebo spíš z celé moravy. Nikoho zdejší doprava nezajíma, prostě neco jezdí, nikdo si nestěžuje tak není důvod něco zlepšovat. Tohle je služba pro lidi na kterou by město mělo najít peníze. Když všechny města široko daleko mají mnohem lepší MHD, tak nevím proč to nejde v Kroměříži městě škol a také památek.Jezdí tu plno studentů z celého okresu do škol, do nemocnice a v létě jsou tu turisté.
20. 03. 2014 19:52 | David Petřík, Magic Bus
Ještě malá poznámka, v Jihlavě na 50000 obyvatel je nasazeno 64 autobusů a trolejbusů, v Pardubicích na 91000 obyvatel je 117 autobusů a trolejbusů a ve Zlíně spolu s Otrokovicemi (93000 obyvatel) tedy třikrát větší než Kroměříž, myslíte, že jezdí třikrát víc tedy 24 autobusů a trolejbusů včetně záložních? Ne jezdí jich denně okolo devadesáti...
20. 03. 2014 19:08 | David Petřík, Magic Bus
Dobrý večer všem,
jsem rád, že někteří z Vás dáváte za vzor jiné MHD, protože např. Frýdek-Místek, který má cca dvojnásobek obyvatel má na lince č.: 1 nasazeno ve všedních dnech 85 spojů, na lince č: 2 je to 32 spojů a tak bych mohl pokračovat. Skutečně naše MHD je opravdu velmi chudobná na spoje. Když jsem porovnal dopravní obslužnost obdobných měst jako je Kroměříž, je to velmi slabé se šesti denně provozovanými autobusy. I např. Přerov má o 50% více obyvatel a autobusů na MHD nasazeno 18 plus 2 záložní. Na Vsetíně, kde žije o pár tisíc obyvatel méně je nasazeno 8 plus 2 vozů, Tábor na 35 tisíc obyvatel 36 autobusů a mohl bych pokračovat. Mým hrubým odhadem v Kroměříži by mělo jezdit někde okolo 10-12 autobusů MHD. A potom jestliže máme obce spadající pod město Kroměříž jako jsou Postoupky, Jarohněvice, Bílany a další a platí se zde stejné poplatky jako v Kroměříži, myslím, že tito občané by měli mít na MHD také nárok. Právě zde bych viděl, v případě, že přilákáme lidi zpět do městských busů a budeme znovu muset začít používat a přikupovat jen ty velké, opodstatněné nasazení těch středněkapacitních vozů. Těch představ, které mám, je samozřejmě celá řada, ale není to na několik málo řádků, je to celý projekt. Z toho důvodu zmiňuji jen ty nejdůležitější, samozřejmě děkuji i za upozornění na téměř bezplatnou (300,- Kč za rok) MHD, ale je to spíše věc města, jak by se k tomu postavilo, protože ono doplácí dopravní společnosti rozdíl mezi vybraným jízdným a cenou za kterou dopravce uzavře s městem smlouvu za každý ujetý kilometr,
zdraví Vás David Petřík, Magic Bus.
20. 03. 2014 00:40 | Tomas
ad FM, ona je i není zdarma, to jen pro upřesnění: „MHD zdarma“ bude platit jen pro držitele nových čipových karet. Stávající tarify, stávající čipové karty, průkazky na slevy a podobně zůstávají v platnosti. Je tedy na rozhodnutí cestujícího, zda nabídku na „MHD zdarma“ využije, nebo nikoliv. Pokud mu z jakýchkoliv důvodů vyhovuje stávající systém, stávající jízdné či slevy, nemusí si nic vyřizovat a nadále bude v autobusech městské hromadné dopravy přepravován jako doposud. Nadále bude také možné hradit jednotlivé jízdné u řidiče (http://www.frydekmistek.cz/cz/...).

Co se týká poznámky Volvo x Irisbus, tak jezdím Irisbusem skoro každý den a je pro mě méně pohodlný než kroměřížská Volva (vnitřní uspořádání, hlučnost v zadní části). Nicméně ano, je to subjektivní názor, ale co vím tak tento subjektivní názor má hodně lidí (že Irisbus - Citelis je tak trochu nepovedené vozidlo). Nicméně v ČR oblíbené s dostupným servisem, takže chápu proč ho pořizovat. Průměrnému cestujícímu je to stejně jedno, hlavně že něco jede a dojede, nerozlišuje značky.
V každém případě bude zajímavé to sledovat jak se celé MHD bude vyvíjet dál.
Ještě bych se rád připojil k názoru, že nejpodstatnější je četnost spojů - opravdu nyní když mám na výběr v nejlepším případě půlhodinový interval, tak jdu raději pěšky, protože buď pak můžu přes půl hodiny čekat na nádraží na dálkový autobus nebo riskovat, že mi ujede, když mám na přestup 4 minuty. Minimálně na páteřní lince (což jsou momentálně 4/6) by to mělo být těch 15 minut aspoň do 18h. Pak by se ani nemusely tolik řešit ty návaznosti na vlaky, kvůli kterým se pak taky musejí dělat kompromisy v jízdních řádech.

19. 03. 2014 19:08 | David Petřík, Magic Bus
Přeji pěkný den,
co se týká MHD Frýdek-Místek, kterou zmiňujete, že snad má být zdarma, zde stojí jednotlivá jízda 10,- Kč u řidiče a na kartu 8,- Kč (viz www.3csad.cz). K otázce obsazenosti autobusů opakovaně sděluji, že naše firma udělala průzkum vytíženosti všech spojů na všech linkách v Kroměříži a opravdu není odůvodněno jezdit se 20ti osobami stomístnými autobusy. Prostě je to stejné, jako by Vás chtělo někam jet pět a vy si brali každý své auto pro 5 osob, to myslím každý chápe, že je zbytečné. Co se týká nahrazení 6ti autobusů 5ti vozy, je to plně dostačující, protože jestli těchto 5 autobusů má najezdit více kilometrů za rok, musí zákonitě najezdit více kilometrů za den, tudíž střídání dvou řidičů na jednom autobuse není v ničem jiném, než v tom, že přes den lepší skladbou grafikonu autobusové dopravy můžeme s pěti autobusy udělat ještě větší dopravní obslužnost než s dnešními šesti, protože stejně ze 4 busů kde jezdí jen jeden řidič, spoustu času prostojí na garážích či nádraží. Se záložními autobusy samozřejmě počítáme, bez nich to nejde - také na CNG, nízkopodlažní a s klimatizací. To jestli je Irisbus s klimatizací rok výroby 2014 méně pohodlný než Volvo r.v. 2003 - 2007 bez klimatizace bych nechal na názoru lidí, ale myslím, že ne, je to věcí názoru. Dlouhodobě je ale Volvo nejdražší automobilka a to včetně náhradních dílů a servisních prací, navíc každá oprava autobusu Volvo (ať už městských, linkových či dálkových) je v ČR v podstatě experimentem, jak to dopadne, proto jsou v ČR tak málo prodávány. To se o Irisbusu nedá ani zdaleka tvrdit. Děkuji za Vaše dotazy David Petřík, Magic Bus,s.r.o.
19. 03. 2014 12:37 | Tomas
Jen několik poznámek:
- MHD zdarma je ve Frýdku Místku, prý to funguje (blíže to neznám)
- cca 2 roky zpátky byla debata o úpravě linek v KM, možná to půjde dohledat na internetu, nevím dokonce jestli svého času to nebylo i na foru na webu města (kde že je tomu foru vlastně konec? ;-) Byly tam zajímavé poznatky a připomínky, no možná daný hlavní autor spolupracuje s p. Petříkem.
- kacířská myšlenka - nejde část MHD nahradit spoji Krodosu či jiných dopravců, zejména pokud jde o Vážany, Barbořinu směrem do centra / na nádraží? Stejně jsou to dotované spoje tak proč by nemohly vozit cestující do/z centra/nádraží, stejně tam zastavují. Stačilo by nastavit nějak rozumně cenu (nevím kolik teď je pokud se člověk dnes takto sveze) a trošku poučit řidiče že prostě vozí i na takové vzdálenosti (kdysi co si pamatuju remcali když tak chtěl někdo jet). Ovšem tohle je věc města jak to nastavit spolu se svou MHD či novým provozovatelem.
- pokud by MHD jezdil nový provozovatel, může si na zálohu koupit od města nějaké to Volvo než budou peníze na další nové busy :-)))
- Volva považuji za lepší volbu než zřejmě plánované Citelisy a podobné vozy (z hlediska pohodlí cestujících)
- no a samozřejmě v dnešní době nutnost dotáhnout zastávky k Tescu / Florii co nejblíže /myslím že domluva s provozovateli obchodních center by neměl být problém, je to i v jejich zájmu/, eventuelně i (dřívější) Hypernova resp. využití zastávek u Bezručova parku.
- v případě malých busů zvážit i zajíždění např. k zámku apod. něco jako turistická linka řekněme zhruba nádraží, náměstí, bajda, květná a zpět přes miličovo nám. do centra).
Zatím asi tak.
19. 03. 2014 09:46 | Mirek
Zdeněk: A z těch 30 spojů co jezdí v Kroměříži je 5 spojů které jezdí jako linka 8 z nádraží do Dolních Zahrad, což je trasa trvájící 5minut. Takže se dá říct, že normálních spojů jezdí 25.
19. 03. 2014 09:39 | Mirek
Zdeněk: Tak pořádek v busech bohužel posoudit nedokažu, to už je záležitost podniku a asi hlavně řidičů kteří o autobusy pečují. V KM je v autobusech čisto, to je pravda.
Ve velikosti měst tak zásadní rozdíl není u Vsetína se udává 27.558 obyvatel a u Kroměříže 29.027 . Každopádně je Kroměříž po Zlínu druhé největší město Zlínského kraje. Ovšem s počtem spojů o víkendu moc souhlasit nemůžu, protože se stačí podívat na jízdní řád MHD Vsetín a tam zjistíte že akční to tam o víkendu není, ale stále tam jezdí mnohem více spojů než v KM. Počítal jsem pouze sobotní spoje a napočítal jsem že ve Vsetíně jede +- 78 spojů a v Kroměříži +- 30 spojů. A to jsou pouze sobotní spoje!! Odkaz: http://www.csadvs.cz/jizdni-ra...
19. 03. 2014 08:16 | Zdeňek
Mirek: Vsetín bych zrovna jako příklad nedával. Lidé si tu stěžují na nepokrytí víkendových spojů, jedno z největších sídlišť Roketnice o víkendech a svátcích - hrůza. A rovněž nečistota v autobusech v porování s kroměřížskými je do očí bijící. A co do km je rozdíl toto město a mnohem větší Kroměříž.
18. 03. 2014 22:43 | Mirek
Ještě se vrátím k počtu autobusů. Píšete že momentálně jezdí 2 dvousměnné autobusy a 4 jednosměnné autobusy, to ovšem znamená že ve špičku jezdí na trasách celkem 6 autobusů . Ve vašem případě by to ovšem bylo pouze 5 autobusů a tak si nejsem jistý zda je reálné s menším počtem autobusů zajistit v době špičky dostatečný počet spojů. Mohla by tím nastat situace, že špička bude mít méně spojů než je tomu v tutu chvíli.
1) Kolik plánujete mít velkých autobusů a kolik těch menších?
2) Jaká bude rezerva v okamžiku poruchy autobusu, nebo jiné události? Budete schopen okamžitě vypravit náhradni autobus?
3) Mít ve vozovém parku menší autobus je určitě zajímavé řešení, ale kromě jízd do Dolních a Horních Zahrad nevidím reálné jezdit s více jak jednim vozem po městě. V okamžiku kdyby se povedlo dostat více lidí do MHD tak jsou malé autobusky celkem nepoužitelné. Navíc v případě poruchy velkého autobusu bude asi problém nahradit tento autobus menším. U těch menších autobusů bych měl celkem obavu že se úroveň cestování sníží. Viděl jsem spoj vedený tímto autobusem a když chtěli někteří vystoupit tak jiní museli také vystoupit aby je mohli pustit a pak se zase museli vracet zpět do vozu. Tím že by se povedlo dostat MHD na lepší úroveň, muže pak nastat další problém v málo kapacitním vozovém parku.
18. 03. 2014 22:17 | Mirek
Ale věřte mi, že kdybychom zastupitelstvu nabídli rozšíření v ještě větším měřítku než jsme nabídli ( z 290.000km na 330.000km za rok) první otázka by zněla, kde na to vezmeme peníze?

1) Právě zde vidím řešení v použití těch uspořených 3.000.000Kč. Úsporu bych investoval do rozšíření spojů a popřípadě i do snížení jízdného. Náklady na MHD by byly naprosto stejné, jen by za stejné peníze bylo mnohem více spojů a tím by se zdejší MHD konečně stala pro lidi zajímavější. Čekat hodinu nebo v tom lepším případě 30min. na nejbližší spoj není pro běžného člověka reálné, tenhle interval může vyhovovat jen seniorům. Interval 15min. u páteřní linky zní mnohem zajímavěji a v takovém případě se spousta lidí ráda sveze. Dojít na zastávku a vědět že maximálně do 15min. něco pojede dokáže nalákat do MHD mnohem více cestujících.
2) Víkendové spoje: dnes jezdí o víkendech málo lidí, ale ten důvod je pouze ten, že interval např. linky 6 je o víkendu 2-3hodiny a to mi připadá naprosto nenormální. Přeci nebudu čekat 3 hodiny než pojede autobus. V takovém případě je lepší o víkendech vůbec nejezdit.
3) Nutnost propojit lépe určité části města, to je další důležitý bod, tohle zde nikdo neřešil 100 roků. Místo toho se z okružní linky stala atrakce pro seniory, protože místo rychlého spojení z bodu A do bodu B je to výletní linka, která zajíždí do Vážan + Kazimíra Rudého a v takovém případě je lepší jít pěšky než se kodrcat téměř 40min. po městě.
4) Odbavování cestujících: Pro pružnější odbavení bych se rozhodně vrátil k nástupu všemi dveřmi. Předními dveřmi pouze cestující bez čipové karty. Podle mého názoru se celkově jízda jen natahuje. Starší lidé se pomalu soukají, pak začnou hledat kartičku atd. Kolikrát je to pro silné nervy. Spoj nabírá zpoždění, nervozita v autobuse stoupá, protože někteří pospíchají do práce, do školy a nebo na vlak a také prostoje na každé zastávce mají určitou spotřebu paliva. Přeci jen revizor dokáže případné černé pasažéry pokutovat.

V okamžiku dnešní MHD je situace dosti zoufalá, pokuď mi nejede žádný spoj do zaměstnání, do školy a nebo k vlaku bez nutnosti vstávat o hodinu dřív, tak v takovém případě je lepší chodit pěšky. Pokuď bude interval pro cestující zajímavý, tak nevidím důvod proč si nepořídit měsíční kartu a jezdit z prace, do práce a klidně i na nákupy, po úřadech. Je toho spousta co je nutné změnit, ale argument že jezdí málo lidí je hloupej, protože nabídka spojů je bohužel zoufalá.

18. 03. 2014 21:17 | David Petřík, Magic Bus
Dobrý večer,
co se týká otázky k počtu autobusů 5 vozů, jde o počet nových vozů, ne o celkový počet vozů, není možné najednou nakoupit všechny vozy úplně nové. Opravím, že vozů nejezdí denně 7, ale 6, z toho 4 v jednosměnném provozu a 2 ve dvousměnném provozu, v našem modelu počítáme 3 vozy se dvousměnným provozem a 2 v jednosměnném provozu, tudíž stále nasazeno denně 8 řidičů. Na spoje, které jsou v ranních hodinách naplněny žáky do škol, zůstávají v našem projektu nasazeny velkokapacitní autobusy.
Co se týká dopravní obslužnosti města Kroměříže, srovnávanou se Vsetínem dovolte mi uvést z jakého modelu vycházela naše firma. Na projektu jsme spolupracovali s firmou Comett a.s. Tábor, město o něco málo větší než Kroměříž. Zde jezdí 36 autobusů v MHD a zvažuje se nasazení dalších dvou. Určitě bychom chtěli MHD v Kroměříži rozšířit kam jen to zastupitelstvo podpoří, ale "nějak" začít musíme a jestliže v Kroměříži linky nebyly po několik desetiletí obnovovány, nemůžeme to udělat již ve fázi projektu i když by to bylo nejlepší. Ale věřte mi, že kdybychom zastupitelstvu nabídli rozšíření v ještě větším měřítku než jsme nabídli ( z 290.000km na 330.000km za rok) první otázka by zněla, kde na to vezmeme peníze? Ano Valašské Meziříčí přemýšlí o MHD zdarma, ale těchto měst již bylo mnoho, zatím nevím o jediném, kde by MHD zdarma jezdila .
Děkuji za pozornost, David Petřík, Magic Bus, s.r.o.
18. 03. 2014 20:24 | Jarda1
Toníku,
v tomto případě by měla být iniciativní rada a ne zastupitelstvo. A nešlo by to jen tak někomu přiklepnout, ale vypsat na to V Ý B Ě R O V É Ř Í Z E N Í. To by pak možná paní a páni radní hleděli, co a za kolik by mohli mít.
18. 03. 2014 19:35 | Mirek
Dále je k zamyšlení zda místo úspory 3.000.000Kč není lepší nabídnout lepší služby a to třeba v navýšení počtu spojů a nebo snížení jízdného, to jsou určitě věci které mohou nalákat další cestující do MHD. Stačí srovnat MHD Vsetín, kde pouze linka číslo 1 (celkem mají 11 linek a z toho je prvních 7 opravdu akčních) má téměř stejný počet spojů, jako všechny linky v Kroměřížské MHD dohromady! A to je Vsetín o něco málo menší než Kroměříž. Zde je odkaz na MHD Vsetín pro porovnání: http://www.csadvs.cz/jizdni-ra...
18. 03. 2014 18:38 | Mirek
Ještě bych se rád zeptal jaká bude cena jízdného? Studenti, obyčejné jízdné, platba kartou, platba u řidiče. Ještě doporučuji zajímavý článek s názvem: MHD ve Valašském Meziříčí zdarma? Jasno má být do konce roku http://zlinsky-kraj.5plus2.cz/...
18. 03. 2014 18:26 | Toník
Výborně, držím Vám palce pane Petříku. Jak to ale chodí v KM, zastupitelé to buď s jistě velmi pádnými a logickými důvody, proč vyhazovat naše peníze do vzduchu, odmítnou a nebo odsunou rozhodnutí až na nové zastupitelstvo na podzim letošního roku. První návrhy na odejmutí MHD z kts řešila starostka hned při svém nástupu do funkce 2010, rzhodova se 4 roky, tak tomu říkám pružnost. Takže ať již současné zkameleniny táhnou a zaduje čerstvý vítr.
18. 03. 2014 18:17 | Mirek
Bude 5 autobusů opravdu dostačující počet? Nynější počet autobusů je 8. Během dne jezdí 7 vozů a 1 je rezervní. Hlavně ráno a odpoledne při dopravní špičce mi připadá 5 vozů málo a není zde počítáno s náhradním vozidlem. Také je nutné počítat že v dopravní špičce bude nutné mít dostatek větších autobusů a ne jen 2 nebo 3 kusy a ostatní malé autobusky,to mi připadá jako nereálné. Zkuste nastoupit ráno do spojů které používají studenti, je tam narváno.
18. 03. 2014 16:44 | Petr Pálka
Čekal bych, že se na případu autobusů MHD ukáže nějaké ideové dělení. Strany a lidé levicovější že by preferovali, kdyby budoucí autobusy na stlačený zemní plyn s čerpací stanicí i pro veřejnost koupilo a provozovalo město (služba občanům pod kontrolou města, nedojde k výpadku či kolapsu), strany a lidé pravicovější by to přenechali firmě p.Petříka či jiné (že to jsou pružné progresivní štiky v rybníku otevřené inovacím). Ale moudří mně jistě vysvětlí, že jde o blud jakéhosi stranického uvažování, že v tom schází zdravý selský rozum, že hodnotu má teprve shoda těch, co rozhodují - tzv.napříč. Ale pak je od sebe člověk nerozezná.
18. 03. 2014 08:16 | Petr G.
Máš pravdu, lépe strukturovat článek a zvýraznit nějaká čísla by bylo vhodné. Čekáme ještě na reakce z KTS a pokud odpoví, tak by se dala ta čísla porovnat.
17. 03. 2014 15:48 | Zdeněk Dvořák
Díky za článek. Kdybyste zkusili čísla nějak lépe vizualizovat, mohlo by to být ještě přínosnější (grafika, tabulky nebo aspoň formátování článku).

Přihlášení do diskuze

nebo se můžete
Zaregistrovat »

Poslední komentáře

29. 01. 2016 - 17:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stávající senátor za Kroměříž M. Malý v rozhovoru poněkud militaristickém zmiňuje Kroměříž: „…Zažil jsem jeden ...
01. 12. 2015 - 16:18 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stalo se viz http://www.ado.cz/ Arcibiskupství převezme první domy z areálu kroměřížského zámku ...
30. 11. 2015 - 18:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
kk, jsem si toho vědom, ale nechtěl jsem směšovat nebo zaměňovat původní Vánoce starých křesťanů ...
Jen malá poznámka: podle Pravidel českého pravopisu z roku 1993 se Vánoce píšou s velkým ...
17. 11. 2015 - 17:21 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
A dodatek. Z kroniky města Kroměříže za rok 2012, kapitolka politické strany atd:: "KDU-ČSL ...
17. 11. 2015 - 17:10 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
Ze stránek facebookových Hnutí Zvuk 2012 https://www.youtube.com/watch?... ...
08. 10. 2015 - 17:47 | Petr Gremlica
V Kroměříži se diskutovalo o uprchlické krizi
Ano jste tu správně - co se vám nezdá, že na uprchlíky nenadáváme? Účastníci diskutovali - ...
Je fajn vidět, že o uprchlících se dá bavit i kultivovaně. Jak uvedl někdo v ...
Neskutečný článek, jsem vůbec na Kroměřížanovi? Ale tak hlavně že si účastníci rozumněli, lidé s ...
Na jednání společnosti Magic Bus a občanského sdružení Hortus Moraviae lze vidět podobnosti: V případě ...
22. 09. 2015 - 17:07 | Petr Pálka
Report z VI. zastupitelstva z 16.4.
V roce 2005 vydalo město Kroměříž nákladem 2000 kusů životopis Ludvíka Svobody z pera jeho ...
TPLK: Tak s tím Solarisem jsem se seknul, zaměnil jsem trolejbus s autobusy. Zase tak ...