Svého času proběhla debata o budoucnosti kroměřížské MHD, iniciovaná firmou Magic Bus s.r.o., která již nějakou dobu městu nabízí, že bude provozovat MHD levněji.
Na tomto místě musím podoknout, že jsem KTS s.r.o. kontaktoval v březnu s tím, že bych chtěl informaci ohledně představy Kroměřížských technických služeb s dalším provozováním autobusů MHD. Jak mi bylo vytknuto na jednání zastupitelstva panem Sedláčkem, tuto odpověď jsem nezveřejnil, údajně proto, že se mi nehodila. Jsem rád, že mám nyní možnost svou chybu napravit.
Moje dotazy zněly:
Vzhledem k průměrnému stáří autobusů 9 let bude zřejmě nutné vozový park obměnit.
Má v této oblasti KTS nějakou představu řešení?
Připadá vám návrh společnosti Magic Bus s.r.o. jako reálný a výhodný pro město?
Panem ředitelem Suchánkem i bylo promptně odpovězeno následovně:
Na základě dlouholetých zkušeností s provozem MHD (téměř 20 let) můžeme konstatovat, že se jedná o složitý provoz, kde se na jedné straně snažíme vyhovět požadavkům a potřebám obyvatel města Kroměříže a na druhé straně prosazujeme minimalizaci nákladů s cílem v maximální míře eliminovat ztrátu z provozu MHD.
Veškerá zásadní a strategická rozhodnutí v organizaci provozu MHD byla vždy a nadále budou realizována na základě projednání a rozhodnutí příslušných orgánů města Kroměříže.
Obnova vozového parku MHD ještě není akutní a o záměru obnovy a typu autobusů rozhodne vedení města Kroměříže spolu s vedením Kroměřížských technických služeb, s.r.o. po podzimních komunálních volbách v roce 2014.
S nabídkou pana Petříka firmy Magic Bus, s.r.o. lze v mnoha bodech polemizovat.
Konkrétní opatření v oblasti vozového parku MHD budeme zvažovat až v době jeho obnovy, dle aktuální situace na trhu.
Nová linka číslo 9
Rozhodnutí o podobě MHD v Kroměříži tedy s největší pravděpodobností padne až po nadcházejících volbách do zastupitelstva, nicméně jiř od 1.10. přibude v Kroměříži nová linka číslo 9, kterou nebude provozovat KTS, ale již zmíněná firma Magic Bus. Zde si můžete přečíst tiskovou zprávu vydanou provozovatelem nové linky č.9:
Od 1.10.2014 budou moci občané místních částí Bílany, Vážany, Trávník, Trávnické Zahrádky a občané Kroměříže využít novou linku MHD č. 9. Jedná se o zavedení zcela nové linky, která bude mít celkově 14 spojů a bude ji provozovat firma Magic Bus, s.r.o. Již dříve tato společnost představila městu Kroměříži projekt pod názvem Zelená MHD v Kroměříži, ale tento projekt doposud nespatřil v konkrétní podobě světlo světa. Z tohoto důvodu firma Magic Bus, s.r.o. přišla s nápadem, jak začít měnit provoz MHD v Kroměříži. Aby si lidé nemysleli, že jenom mluvíme a nic neděláme, přišli jsme s konkrétním krokem. Zažádali jsme o vydání licence na provozování MHD v Kroměříži na trase Bílany – Nádraží – Milíčovo náměstí – Nemocnice – Zachar – Vážany – Trávník – Trávnické Zahrádky a tato žádost byla schválena. Bez zbytečných průtahů bylo rozhodnuto, že spuštění této linky nic nebrání, a proto 1.10.2014 začne jezdit. Na linku bude nasazen nízkopodlažní klimatizovaný autobus MAN A20 CNG s kapacitou 42 sedících a 31 stojících osob, který je poháněn ekologickým palivem CNG – stlačeným zemním plynem. V autobuse je instalována WI-FI, takže se můžete připojit zdarma k internetu. Pro jeho tankování a také pro veřejnost bude 1.11.2014 otevřena v areálu SÚS Kroměříž - Kotojedy nová čerpací stanice CNG. Vzhledem k tomu, že se jedná o jedinou nedotovanou pravidelnou linku v Kroměříži a zřejmě i v celém Zlínském kraji, bude její provoz hlavně v začátčích velmi těžký.
Věříme však, že občané ocení snahu naší firmy provozovat MHD v maximálním pohodlí a budou ji využívat. Bylo přáním naší společnosti, aby linka zajížděla také do Těšnovic, toto však nebylo odborem služeb města Kroměříže povoleno. Důvodem je úzká silnice mezi Trávníkem a Těšnovicemi, a proto jsme vyzvali tento odbor k vybudování výhyben. Následně po jejich vybudování bude trasa linky změněna. Pro ostatní místní části chystáme další linku a to na trase Zlámanka – Drahlov – Vážany – Kotojedy – Nádraží – Milíčovo náměstí – Lindovka - Miňůvky – Postoupky – Hradisko, čímž by byly propojeny všechny místní části města Kroměříže MHD. Ptáte se určitě, kolik to bude stát. Na trase bude zavedeno pro dospělé jednotné jízdné 10,- Kč a pro děti 6-15 let a důchodce nad 70 let zlevněné jízdné 5,- Kč. Děti do 6ti let a držitelé průkazů ZTP budou jezdit zdarma.
Jízdní řád linky č. 9 najdete na internetových stránkách www.magicbus.cz/mhd.Nultý den provozu této linky – 30.9.2014 bude na odpoledních spojích jezdit historický autobus Škoda 706 RTO LUX, kterým se můžete zdarma projet.
David Petřík, Magic Bus, s.r.o.
Pan Petřík zároveň odpověděl na několik otázek:
1. Proč usilujete o dopravu MHD v Kroměříži?
Není to tak, že bychom usilovali za každou cenu o provozování MHD v Kroměříži. Jistě si vzpomínáte na dobu, kdy zněly z KTS hlasy o tom, jak je nemožné a velmi prodělečné MHD provozovat, o koupi nových autobusů nemohlo být ani pomyšlení. Rozhodl jsem se tedy, že se touto problematikou budu zabývat a v první řadě jsem si koupil měsíční jízdenku a jezdil a počítal lidi, spoje, kilometry, prostě všechno co šlo a co nás naučili na dopravní škole, že se počítat má. Dále jsem oslovil dopravce, kteří používají pohon CNG - zemní plyn v autobusech a dověděl se konkrétní čísla, jak to funguje. Pak jsme si tyto autobusy půjčili a jistě si vzpomenete, že jsme je na MHD i testovali. A jednoho dne jsem si sedl a všechno to spočítal. A zjistil jsem hrozné věci. Že současný dopravce jezdí kilometr MHD za více než 40,- Kč a to bez obnovy vozového parku, kdy tato částka činí dalších více než 10,- Kč. Naše firma při navýšení kilometrického proběhu ze současných 290.000km na 330.000km nabízela zelenou MHD za částku 35,-Kč/km a to včetně obnovy vozového parku. Navíc jsme byli ochotni do této MHD investovat 23 mil. Kč a provozovat ji ekologicky, ekonomicky a v maximálním pohodlí.
Současný dopravce jezdí s autobusy starými v průměru 9,4 let a na otázku sdělovacích prostředků, proč nejsou vybaveny autobusy klimatizací sdělil, že je to neefektivní. Navíc používá autobusy neekologické, neekonomické a zbytečně velké. Vypracoval jsem projekt Zelená MHD v Kroměříži, který jsem předložil na radnici, ale nikdo ho nebral vážně a myslím, že do dnešního dne tento projekt někde u paní starostky leží. Jediný kdo byl ochoten se o této MHD se mnou bavit a také nabídnul testování "zelených" autobusů v Kroměříži byl pan místostarosta Mgr. Malý a dále se o tuto problematiku zajímal pan PhDr. Motyčka. Zjistil jsem však, že pokud nebude vypsáno výběrové řízení a nebude odsouhlaseno nadpoloviční většinou zastupitelstva konkrétní dopravce na tento provoz, není šance ji provozovat.
Rozhodl jsem se tedy, že vymyslím novou linku v rámci města Kroměříže, požádáme o její schválení a začneme ji provozovat. To se také stalo a od 1.10.2014 začne linka číslo 9 na trase Bílany-Nádraží-Milíčovo nám.-Nemocnice-Zachar-Vážany-Trávník-Trávnické Zahrádky jezdit. Abychom ukázali, že to jde, na tuto linku nasadíme autobus ekologický- poháněný CNG (zemním plynem), ekonomický - PHM nestojí jako nafta 12 Kč/km, ale 6 Kč/km a maximálně pohodlný - nízkopodlažní a s klimatizací. Takže zřejmě jde někomu o to, aby v Kroměříži MHD byla co nejdražší, nejméně pohodlná a za každou cenu se jezdilo na naftu.
2. Jak hodnotíte spolupráci s kroměřížskou radnicí?
Spolupráci s kroměřížskou radnicí jsem již popsal v bodě 1
3. Jak Vaši aktivitu vnímá management Kroměřížských technických služeb?
To nevím, ale na jejich označníky zastávek nás nejdříve nechtěli pustit. Když jsme jim napsali dopis, že jejich jednání je nezákonné (stejně jako kdysi ČSAD Liberec vůči Student Agency, jejichž problematiku řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a byla zde udělena pokuta ve výši 2 mil. Kč) souhlasili s tím, že si na označnících můžeme vyvěsit jízdní řád.
4. Jak dlouho je firma ochotná hradit provozní ztrátu nově zavedené linky?
Vzhledem k tomu, že autobus je používán i o víkendech, jeho provozní ztráta bude nahrazena právě touto dopravou. Například o víkendu 4. - 6. 7. 2014 byl autobus nasazen na výluce Českých drah na trase Přerov - Břeclav místo nočního expresu Chopin, který jezdí na lince Waršava - Vídeň. Za dvě noci najezdil téměř 1.000km, což je jedna třetina měsíčních kilometrů linky č. 9 v MHD Kroměříž. Ale samozřejmě to má nějaké hranice.
Pokud nebude s kroměřížskou radnicí "rozumná" domluva, tím myslím alespoň nějaká dotace poskytnuta, nevidím důvod, proč jeden dopravce má mít dotaci cca 20,- Kč/km, byť jsou tyto peníze vybrány na parkovacích automatech a druhý, který se snaží udělat zelenou dopravu ve městě, zařazeném do UNESCO, dotaci nula. V jiných městech je to naopak. Radnice dávají dopravcům nůž na krk ať už v max. stáří vozového parku, pohodlí cestujících či splnění emisních norem. Jen pro informaci autobus poháněný CNG splňuje emisní normu Euro 4, což mají pouze dva autobusy v MHD Kroměříž. A navíc v současné době má již naše firma nabídky od dalších dvou měst, která by chtěla tento autobus provozovat.
5. Kolik je pořizovací cena jednoho autobus se „zeleným“ provozem?
Cena autobusu s pohonem CNG je obecně o 10% vyšší, než autobusu vybaveného naftovým motorem. Úspora na pohonných hmotách je 50%.