www.kromeriz.eu, který zkušebně zprovoznila kroměřížská radnice. Něco jsem se už nacestovala a taky intuici na podobné projekty mám snad slušnou. Navíc mé postřehy jsou podpořené provozovateli hotelů a restaurací v Hanáckých Athénách.
I laik si musí vážných nedostatků tohoto trochu utajeného avšak očekávaného portálu všimnout.
Představte si, že jste občan Liberce, a rozhodnete se trávit dovolenou na Moravě. Podíváte se na silniční síť v České republice a zjistíte, že se z Čech pohodlně dostanete po dálnici D1 až do Kroměříže. A co víc, můžete z tohoto města pokračovat dál i na lodi po Baťově kanále. A když jste aspoň trochu znalý, dáte si dohromady, že město je se svými památkami v seznamu světových památek UNESCO. Aspoň někoho musí napadnout, že Kroměříž je docela strategické místo, kde se dá vymyslet a uskutečnit zajímavá dovolená. Jak toho dosáhnout, to by mělo být právě cílem nového turistického webu.
Jenže tvůrci portálu, jako by si na tuto otázku – proč přijet do Kroměříže a užívat si ve městě několik dnů – hned na začátku neodpověděli. Možná ano, ale zřejmě se jí nedrželi. Www.kromeriz.eu je totiž hezky barevný portál plný fotek, videí a počtení, tuzemskému turistovi však orientaci neusnadní. Je-li z cizího kraje, město a region vůbec nezná, chce mít co nejrychleji a nejpohodlněji vyřešenou dovolenou, po chvíli prohlížení tohoto webu se unaví, v horším případě otráví. A jak mi kdysi řekl jeden hoteliér, nebude mít ani důvod se na tyto stránky vrátit.
Na turistickém webu kroměřížské radnice se sice dočtete, jaké památky a cíle se ve městě nacházejí, kde se ubytovat a najíst, jaké kulturní a společenské akce se chystají, kam vyrazit na výlet,… To je ale tak všechno. Respektive stejný výsledek může poskytnout vyhledávač Google nebo Seznam. Pro někoho je turistický server dokonce jen vylepšenou verzí městských stránek.
Příklad: na www.kromeriz.eu si najdete, že jsou v Kroměříži tři čtyřhvězdičkové hotely. Získáte o nich informace i odkaz na jejich weby. Tohle po několika mnoha kliknutích. Jenže předtím jste zdlouhavě klikali po tipech na výlety v okolí města, v kalendáři akcí, trasách, které si nenechat ujít, atd.
To, co turista potřebuje, když se rozhodne pro několikadenní pobyt v Kroměříži, je co nejsnazší a nejrychlejší cesta k cíli. Tedy zarezervovat si vstupenku na nějaký program, třeba prohlídku zámku v konkrétní den a čas, večer pak třeba představení v Domě kultury, a zabookovat si nocleh. A navrch mít možnost se někde v diskuzním fóru o zkušenosti podělit, zážitky zhodnotit. Tuto základní službu by měl nabízet jakýkoliv podobně zaměřený a profesionální portál. Jenže nový turistický web ničím podobným nedisponuje. Což se právě moc nelíbí kroměřížským hoteliérům a restauratérům. Oni v turismu umějí chodit, mají své průzkumy o tom, jak se lidé chovají na internetu a co hledají, nikdo se jich ale dopředu na rady neptal.
Aby kroměřížská radnice nevypadala neschopně, je nutné přiznat, že podnikatele oslovila, jestli mají k novému portálu nějaké připomínky. Bohužel v době, kdy už byla zkušební verze hotová. Kdyby to udělala ještě před vznikem stránek, možná by si ušetřila práci a výsledek by byl daleko lepší.
Jeden z provozovatelů penzionu mi dokonce řekl, že by městu dal deset tisíc korun, aby peníze použila na zaplacení kvalitní odborné firmy, která by turistický web vytvořila. Že se o tom bavil s dalšími podnikateli a ti by se prý k nápadu připojili. Stačila by třicítka subjektů a za tři sta tisíc korun by město mohlo mít luxusní turistický portál. Něco na tom je. Podnikatelům je jedno, jestli tyto peníze utratí za inzerci, nebo web, který je vlastně pomůže zviditelnit.
Nejsem odborník na cestovní ruch, turismus a už vůbec ne na podobu a propagaci internetových portálů. Přesto bych ráda sepsala pár připomínek k novému turistickému webu